مهر ماندگار – آکادمی رهیار

مهر ماندگار

مهر ماندگار: گزارشی از آکادمی رهیار

مقدمه

معلم و مدرسه دو جزء تفکیک‌ناپذیر فرآیند آموزش در دنیا هستند و توانمندسازی معلمان یکی از ارکان کلیدی برای ایجاد تحول در آموزش است. در واقع در کنار توسعه فضاهای آموزشی، لازم است که معلمان نیز به شیوه‌های نوین آموزش تجهیز شوند. در این گزارش، به معرفی آکادمی رهیار، اهداف و فعالیت‌های آن در جهت آموزش و توانمندسازی معلمان در مناطق کم‌برخوردار کشور می‌پردازیم.

 

چرا آموزش و پرورش مهم است؟

در پایان جنگ جهانی دوم و به ابتکار کشورهای اروپایی، صندوقی برای کمک مالی به بازسازی زیربناهای تخریب‌شده ایجاد شد و متناسب با میزان خسارت‌های واردشده به هر کشور، بودجه‌ای برای آن تخصیص داده شد. در این میان، کشورهای اسکاندیناوی تصمیم گرفتند‌ کمک‌های دریافتی را عمدتاً صرف توسعه آموزش و فرهنگ کنند و بر خلاف هشدارهای مسئولان صندوق اعلام کردند ‌از دیدگاه آن‌ها زیربنایی‌ترین نهاد کشور، آموزش و پرورش است. این کشورها مانند نروژ، ایسلند، سوئد و دانمارک با در اولویت قرار‌دادن آموزش و فرهنگ، در کمتر از نیم‌قرن به کشورهایی تبدیل شدند که بالاترین شاخص‌های توسعه انسانی، خوشبختی، رفاه اجتماعی، امنیت و پایبندی به قانون و رعایت حقوق شهروندی را دارا هستند.

آموزش و پرورش از تأثیرگذارترین نهادهای جامعه در وضعیت فعلی و آینده هر کشور است و میزان توسعه هر کشور بر اساس بودجه نهاد آموزش آن کشور سنجیده می‌شود که متأسفانه کشور ما از این منظر در موقعیت نامطلوبی قرار دارد. آموزش و پرورش در ایران از عواملی مانند کمبود معلم، کمبود فضای آموزشی و کاهش سهم بودجه از تولید ناخالص ملی رنج می‌برد و متأسفانه آموزش مطلوب در انحصار شهرهای بزرگ مانده است.

 

آکادمی رهیار

اما بر مبنای قانون طلایی اخلاق که می‌گوید هرآنچه برای خود می‌پسندی برای دیگری هم بپسند، خیرین بسیاری در تلاش برای ساخت مدارس و بردن امکانات به مناطق کم‌برخوردار بوده و هستند. تمرکز بسیاری از برنامه‌های توسعه آموزش در ایران بر ساخت ساختمان‌ مدارس و تجهیز آن‌ها بوده است، در حالی‌که واقعیت این است که دانش‌آموزان بیش از نیمکت‌های نو، به معلمانی نیاز دارند که الهام‌بخش باشند و یادگیری باکیفیت ارائه کنند.

آکادمی رهیار با هدف انتقال تجربه‌های موفق مدارس رهیار در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد و همواره در تلاش بوده است که این هدف مغفول مانده یعنی آموزش مؤثر و باکیفیت معلمان را دنبال کند. آکادمی رهیار در این مدت، تحت عنوان پروژه هم‌قدم، با برگزاری ۵۶ دوره آموزش و توانمندسازی معلمان در نقاط محروم کشور، آنچه را که به‌عنوان مأموریت برای خود تعریف کرده، محقق ساخته است.

جدول شماره ۱: سفرهای انجام‌شده توسط آکادمی رهیار

 

تعداد کل سفرهاتعداد معلمان شرکت‌کننده تعداد نفر-ساعتتعداد شهرها
4817066۱۴۷۴۵۲۰۸

جدول شماره ۲: دوره‌های مجازی برگزارشده

تعداد کل دوره‌هاتعداد معلمان شرکت‌کننده تعداد نفر-ساعتتعداد شهرها
۸۵۱۰۱۳۵۶۰۷

 

نتیجه‌گیری

متأسفانه کمبودها و کاستی‌ها چنان گسترده‌اند که تلاش‌های آکادمی رهیار در آموزش و توانمندسازی معلمان به‌تنهایی نمی‌تواند به رفع همه مشکلات بیانجامد، اما اراده و همت معلمان این مناطق به قدری بلند و امیدبخش است که برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، انگیزه آن‌ها برای غلبه بر مشکلات و یادگیری باکیفیت را دوچندان می‌کند. حضور این عزیزان، انگیزه مدیران آکادمی را برای ادامه مسیر، مصمم‌تر از پیش کرده است.

 

مراجع

۱. آموزش و پرورش؛ یک تجربه جهانی، یک مسئله ملی، جلیل سازگارنژاد، روزنامه شرق، شماره ۹۵۹، ۶ آبان ۱۴۰۳.

آکادمی رهیار، برگزارکننده‌ی دوره‌های توانـــمنـــدســــــازی بــــــرای معــلمــــــان

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

سفرهایی که در آن‌ها هم‌قدم شدیم…

آنچه در این پست میخوانید 📅 ۲۰ تا ۲۴ خرداد 🏷️ عناوین دوره‌های برگزار شده: 📅 ۲۰ تا ۲۴ خرداد…

بیشتر بخوانید
دعوت به همکاری از معلمان علاقه‌مند

دعوت به همکاری

آنچه در این پست میخوانید دعـــــوت به همــــــکاری آکادمی رهیار، در راستای انجام پروژه‌های «توانمندسازی و آموزش آموزگاران دوره‌های ابتدایی…

بیشتر بخوانید

رویاهایی که کوچک ماندند…

آنچه در این پست میخوانید همه در کلاس‌های درس کنار هم نشسته‌اند، معلم‌هایی که تمام هفته آن طرف نیمکت درس…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *