UbD یا فهمیدن به‌واسطه طراحی چیست؟ – آکادمی رهیار

UbD یا فهمیدن به‌واسطه طراحی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید

    مقاله پیشنهادی بعدی برای مطالعه: خانه‌تکانی ذهن با UbD (برای خواندن کلیک کنید)

    “فهمیدن به واسطه‌ی طراحی” یک رویـــــکرد تحول‌آفرین برای طراحی آموزشی و مفهومی است که توسط گرنت ویگینز و جی مک‌تای، در دهه‌ی ۱۹۹۰ توسعه یافت.

    UbD براساس این ایده توسعه یافت که می‌گوید:

    ✔️«یک مســیر یـــادگیــری بایــد با هدف ایجــاد فــهــمــی عمـیــق در یادگیـــرنـده طراحی شـود.»

    پس UbD با تمرکز بر «فهم عمیق» می‌تواند نتایج مطلوب‌تری را رقم بزند. با تشویق معلمان به ارائه‌ی طرح درس‌هایی هدفمند، آن‌ها را به پیشرفت حرفه‌ای نزدیک‌تر کرده و با تعامل‌هایی که شکل می‌دهد تفکر انتقادی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

    از این رو، UbD معتقد است که:

    نکته‌ی این رویکرد نیز همین است که:

    ویگینز و مک‌تای معلم را نه یک مجریِ برنامه‌ای از پیش تعیین شده، بلکه طـراحِ این مســیر یادگیــری می‌دانند. با تمرکز بر روی آنچه دانش‌آموزان باید در پایان یک دوره یا واحد آموزشی فهمیده و بتوانند انجام دهند.

    🧠✨حال سؤال این است که UbD چطور می‌تواند به معلم‌ها کمک کند؟!

    معلم‌ها با استفاده از UbD می‌توانند با یک روش مدون و گام‌به‌گام، سناریوی آموزشی خود را طوری طراحی کنند که از شکل‌گیری فهم در ذهن دانش‌آموز مطمئن شوند.

    نکته‌ی این رویکرد نیز همین است که:

    ویگینز و مک‌تای معلم را نه یک مجریِ برنامه‌ای از پیش تعیین شده، بلکه طـراحِ این مســیر یادگیــری می‌دانند. با تمرکز بر روی آنچه دانش‌آموزان باید در پایان یک دوره یا واحد آموزشی فهمیده و بتوانند انجام دهند.

    🧠✨ آیا UbD برای دانش‌آموزان هم مفید است؟!

    البته؛ UbD به‌جای پرداختن سطحی به موضوعات، و تمرکز صـرف بر هدف، بر طراحی مسـیر یادگیـری (با توجه به هدف نهایـی) تمرکز دارد و بر همین اساس برای دانش‌آموزان هم تجربیات یادگیری معنی‌دار و ارزشمندی می‌سازد. در واقع این رویکرد هم برای معلمان و هم برای راهبران آموزشی (و یا هرکسی که بر کار معلم‌ها تأثیرگذار است) می‌تواند کارساز و مفید باشد،

    🧠✨ چرا UbD؟!
    رویکرد «فهمیدن به‌واسطه‌ی طراحی» سه ویژگی اساسی دارد:

    ۱. پژوهش‌محور است و پشتوانه‌های علمی بسیاری دارد،
    ۲. علاوه بر ارائه‌ی کلیت رویکرد، یک روش ۳ مرحله‌ای برای پیاده‌سازی آن پیشنهاد می‌دهد،
    ۳. منعطف و قابل اجرا در سیستم‌های آموزشیِ متفاوت است.

    اینکه UbD را چطور پیاده‌سازی کنیم و با سیستم آموزشی که در آن هستیم تطبیقش دهیم، موضوعاتی است که به‌زودی در دوره‌ی «راهبریِ رویکرد فهمیدن به‌واسطه‌ی طراحی» به آن‌ها می‌پردازیم.

    برای درک بیشتر و بهتر این مفهموم پیشنهاد می‌کنیم لینک‌های زیر را ببینید:

     

    برای درک بیشتر و بهتر این مفهموم پیشنهاد می‌کنیم فیلم‌های زیر را ببینید:

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    دوره‌های آکادمی رهیار

    آنچه در این پست میخوانید برای اطلاع از شرایط و زمان برگزاری دوره‌ها از طریق راه‌های ارتباطی با ما در…

    بیشتر بخوانید

    چرا فهمیدن به‌واسطهٔ طراحی؟!

    آنچه در این پست میخوانید فهمیدن به‌واسطهٔ طراحی یا Understanding by Design – UbD یک رویکرد تحول‌آفرین در آموزش است…

    بیشتر بخوانید
    یادگیری برای صلح پایدار

    با و برای «صلح» تربیت کنیم…

    آنچه در این پست میخوانید «یادگیری برای صلح پایدار»🕊️✏️ این شعار روز جهانی آموزش در سال ۲۰۲۴ است. ▪️سوال اینجاست…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *