⁉️ آیا «اقدامپژوهی» واقعا در رشد حرفهایِ معلمها مؤثر است؟
آیا «اقدامپژوهی» واقعا در رشد حرفهایِ معلمها مؤثر است؟
«اقدامپژوهی» یا تحقیق در عمل
در حالیکه راهـکارهـای عملی و کاربـردی برای بهبود کیفیت یادگیری در کلاس ارائه میکند، از بهتـــرین و مؤثــرتــریـن روشهـــای رشــــد حرفــــهای مـعـلــمــان اســـت!
⁉️ چه مراحلی دارد؟
مـعـلـم ابتـدا مسئله یـا مشکل را شناسایـی کرده، و بعد برای حل یا ایجاد تغییـــر در آن:
- به طور دقیــق اطلاعاتی را جمعآوری میکنـد،
- ســپـس، به اقدام مناســب مبادرت میورزد،
- و از نتایــــج اقدام، ارزیـــابی به عمل میآورد.
پیشنهادهایــــی برای معلمها:
- شــناســایی حــوزههـای مـورد عـلاقـه در آمـوزش.
- تأمل و جمعآوری دادهها به صورت سیستماتیک.
- مشـــارکت با هــمــکاران و دریـــافـــت بازخـــورد.
- به چــالـــش کشـــیدن آموزش در کلاس خــــود.
پیشنهادهایــــی برای مدارس:
- ایجاد فرهنگ پرســش و آزمایــش بیــن معلمان.
- حمــایت کردن و تـأمیــن منابــع مناســـب بــرای
- پــــروژههــــای اقـــدامپــــژوهــــی.
- ایجاد فضای همکاری و به اشـتراکگذاری تجارب بیــــن معلـــمــــان.
پیشنهاد دیگر ما به مدارس این است که معلمان را به شرکت در سمینارهای آموزشی و ارائه مقاله تشویق کنند.
▪️تجربهی این روش پژوهش به معلمها در این موارد کمک میکند:
– ارتقا کیفی تجربه آموزشی
– گسترده شدن دامنه دانش معلم
– حل چالشهای فضای کلاس
– شناخت بهتر و عمیقتر از حوزهی آموزش
– و …
🔻در همین راستا مجتمع آموزشی رهیار امسال سومین سمینار آموزشی خود را با موضوع «استراتژیهای جمعآوری شواهد یادگیری» برگزار میکند، تا در آن فرصتی برای معلمان بهوجود آید که با تجربه کردن این موارد، اقدامات خود در بهبود کلاس درس را در قالب یک پژوهش و بهصورت علمی و عملی ارائه کنند.
▪️در پایان هم ارائههای برتر را بهصورت مقاله منتشر خواهیم کرد.
🔻فراخوان سمینار را در اینجا ببینید. (کلیک)
✨ آکادمی رهیار، برگزارگنندهی دورههای توانمندسازی برای معلمان
– تلگرام
– اینستاگرام