■ راهنمای معلمها برای ورود به دنیای زیبای اسطورههای ایرانی
_________________
■ خاستگاه شب یلدا قصهها و افسانههای ایرانی است. یلدا دختر ننه سرماست و تنها امید پیروزی بر آخرین شب تاریک و بلند پاییز از سالهای دور مردم با جمع شدن دور هم و شنیدن قصه و افسانه از زبان مادربزرگها و پدربزرگها به جنگ تاریکی میرفتند. چون افسانههای ایرانی، نهتنها بازتاب تاریخ و فرهنگ هستند بلکه آموزههایی از جنس اتحاد، همدلی، امید و تداوم در زندگی دارند.
به همین مناسبت و به بهانهی شب یلدا، دور هم جمع شدیم، نور قصهها را در دل تاریکی پخش کردیم و با امید به آینده، کنار هم از اهمیت افسانهها صحبت کردیم.
* برونو بتلهایم، متخصص روانشناسی رشد، میگوید: «اگر مطلبی که خواندن را میآموزد چیز بااهمیتی به زندگی ما نیفزاید، کسب مهارتهای مختلف، از جمله سواد خواندن، ارزش خود را از دست میدهد.» ️بنابراین، افسانهها – اگر مهمترین نباشند – یکی از مهمترین خواندنیهای باارزش در حوزهی آموزش مهارتهای زبانی به حساب میآیند.
■ سرفصلها:
١. افسانه و اسطوره چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
٢. چگونه با توجه به رویکرد «یادگیری پروژهمحور»، آموزش را در کلاس فارسی طراحی کنیم؟
٣. معرفی دو نمونه فعالیت در کلاس فارسی بر اساس افسانهای ایرانی
■ باحضور:
مهناز عسگری
* دانشآموختهی زبانشناسی تربیتی، نویسنده و مترجم در حوزهی علوم و زبانآموزی
_________________
◇ آکادمی رهیار، برگزارکنندهی دورههای توانمندسازی برای معلمان